Hallottál már a hidrogén üzemanyagcellás meghajtásról? Nem? Pedig már most forradalmasította a közlekedést.
A hidrogén üzemanyagcellás járművek alapvetően olyanok, mint az elektromos autók, van azonban néhány jelentős különbség. Az legszembetűnőbb, hogy újratölthető akkumulátorok helyett két hidrogént tartalmazó tartályt helyeznek a járműbe 700 bar nyomáson, ami az üzemanyagcellába jutva oxigénnel keveredik, így termelve villamosenergiát a meghajtáshoz. Olyan, mint egy saját erőmű, mindez vezetés közben. A legjobb pedig, hogy az autó menet közben sem CO2-t, sem pedig egyéb káros anyagot nem bocsát ki. Az egyetlen mellékterméke a vízpára, amit a hagyományos kipufogócső helyén ereszthetünk ki.
A hidrogén üzemanyagcellás autók korlátlan, kibocsátásmentes mobilitást tesznek lehetővé, ugyanolyan használati feltételek mellett, mint a hagyományos járművek. Ilyen például a gyors tankolás, nagy távolságok megtétele (500km) és alacsony az éghajlati viszonyoktól való függés. Iskolai tanulmányaink alatt megtanultuk, hogy a hidrogén nem játék, így jogosan félhetnénk az autóban tárolt hidrogéntől. Azonban ezeket a tartályokat úgy alkották meg, hogy ellenálljanak a tűznek, robbanásnak, 150 tonnás présnek és még a lövedékeknek is.
Az autóiparban a hidrogén felhasználás területén több élharcossal is találkozhatunk. A Toyota 2014-ben a piacra dobta első hidrogénhajtású szedánját, 2019-ben pedig tovább tökéletesítve mutatta be a második generációs Mirai tanulmányautóját. A Mirai japánul azt jelenti „jövő”, ezzel is utalva az autóipar új korszakának kezdetére. „Olyan autót akartunk készíteni, amit az emberek mindig örömmel vezetnek majd; egy autót, ami mutatós és vonzó, és amelynek menetdinamikája és készséges gázreakciói azonnal mosolyt csalnak a vezető arcára. Szeretném, ha a vásárlók azt mondanák, hogy ’Nemcsak azért választom a Mirait, mert FCEV, hanem mert imádom a megjelenését és a teljesítményét - ráadásul még FCEV is.” Yoshikazu Tanaka, az új Mirai főmérnöke.
A BMW 2022-re piacra dobhatja az X5 DNS-ét felhasználó X5 FCEV szabadidőautóját. A legtöbb országban a kapcsolódó infrastruktúra kiépítése még korai szakaszban jár. Hozzánk legközelebb jelenleg Bécsben található hidrogénkút. Azonban Dr. Jürgen Guldner, a BMW hidrogén hajtásrendszer kifejlesztéséért felelős igazgatóhelyettese bízik abban, hogy 2025-re a technológia olyan olcsó lehet, mint a hagyományos belsőégésű motorok.