Maga az elektromos autó nem újdonság, hiszen már a kezdetek kezdetén is volt elektromos meghajtású járgány. Sőt, a villanymotor feltalálása Jedlik Ányos nevéhez fűződik 1828-ból. Persze a modellautókra szerelt elektromos motor nagyon messze állt a mai viszonylatban nevezett elektromos autóktól. Később, 1888-ban Andreas Flocken megépítette az első négykerekű elektromos kocsit. 1897-ben New Yorkban a taxisok pedig már elektromos autókat használtak. Ekkor még csak alig 500 darabot gyártottak le belőlük kézzel. A sorozatgyártást 1908-ban kezdődött a Frod T modellel. 1927-ig körülbelül 15 millió darab jött le a futószalagokról. Az évek során azonban mégis a robbanómotoros autók vették át a hatalmat, mert azokat könnyebben és látványosabban tudták fejleszteni. A 70-es – 80-as évek olajválsága ismét adott egy kis esélyt az elektromos autók feltámasztására, de sajnos még így sem futottak be. Napjainkban azonban egyre több embernek szívügye a környezetvédelem, a lehetőség pedig újra nyitva áll a villanyautók előtt és úgy néz ki tudnak is vele élni. A következőkben igyekeztünk összeszedni a piacon egyre nagyobb teret hódító elektromos autók előnyeit és hátrányait.
Az első elég nyomós érv lehet, ha villanyautón gondolkozol, hogy sokkal környezettudatosabb, mint a díezel, vagy benzines hajtású autók. Nincs káros anyag kibocsátás, így helyi légszennyezés sem. Mivel hangja sincs, ezért zajszennyezés sincs. Közvetlen környezetemben sokat hallottam már ellenérvként, hogy az elektromos autók ugyanúgy szennyezik a környezetet, hiszen az akkumulátort cserélni kell. Ez igaz, viszont a mai villanyautókba helyezett lítium-ion akkumulátor 4-5 évig maximálisan kiszolgálja az autót és a csere után sem feltétlen kell a kukában kikötnie. Kevesen tudják, de jól bevált módszer, hogy ezeket a használt akkumulátorokat egy ipari energiatárolóba küldik és ott kapnak második esélyt az életre, ahol megújuló energiát termelő berendezésekhez kapcsolva segítenek tiszta elektromosságot juttatni a hálózatba. Sőt, számos más felhasználási formája lehet még, például az utcai lámpák táplálása a Nissan által. Persze kapacitásuk ezeknek is véges, de folyamatos törekvések vannak újrahasznosításukra, nem is sikertelenül.
Fenntarthatóbb. Egy elektromos autó szervíze nagyjából a futómű és a fékrendszer állapotának felméréséből áll, nincs turbó, sebességváltó, önindító cserrére szükség és még sorolhatnánk. Sokkal olcsóbb a karbantartása egy ilyen autónak. Üzemanyagra sem kell költenünk. Persze itt beleköthetnénk, hogy de áramra igen, de ha a felhasznált energiát megújuló energiából fedezzük, akkor sokkal környezetkímélőbb és olcsóbb (pl. napelem, szélkerék).
Nagyobb vezetési élményt adhat. Sokan hőbörögnek ezen a kijelentésen. DE hogyan is összehasonlítható mondjuk egy Porsche 911 turbo sportkocsival? Mind a kettő önmagában más, de egyik sem ad kevesebbet. Egy hagyományos sportkocsi esetében alig várjuk, hogy kiengedhessük a pacikat a motorba zárt ménesből. Leírhatatlan érzés, mikor érzed és hallod az autót mozogni alattad. Azonban aki padlózott már le egy felsőkategóriás villanyautót, az tudja milyen brutál érzés, ha pár száz nm belepaszírozza az ülésbe.
Az elektromos autó nem való mindenkinek, de az emberek nagy része naponta csak rövid távot tesz meg és ebben az elektromos autó 100%-ig ki tudja szolgálni gazdáját. Egy középkategóriás villanyautó 50-100 km táv megtételére képes egy feltöltéssel, ami nem tűnhet soknak, de racionálisan átgondolva nagyon kevés ember megy ennél többet egy nap. Arról nem is beszélve, hogy napjainkban már rengeteg helyen van kiépítve töltőállomás, így nem csak otthon, de akár mialatt dolgozunk feltölthetjük autónkat. A felsőkategóriás villanyok pedig simán elmennek egy töltéssel 300 kilómétert. További ellenérvként szokott elhangozni, hogy nem lehet vele hosszabb útra elindulni. Valóban lehetnek ilyenkor hátrányai, de ez is mint minden más nézőpont kérdése. A villámtöltő infrastruktúrát kihasználva bárhova eljuthatunk, igaz megnőhet a menetidő, de ezek a kényelmetlenségek évi néhány alkalommal vállalhatók. Ha pedig ez sem győzött meg, akkor is bérelhetünk hagyományos autót ezekre az utakra, de az sem ritka, hogy egy háztartásban van egy elektromos és egy hagyományos autó is, így a probléma letudva.
Az elektromos autó is csak egy állomás lehet? Az autóipar folyamatosan keresi az alternatív megoldásokat. Sorra publikálnak olyan beszámolókat, melyekkel forradalmasítani lehet az egész közlekedést. Hallottál már a sós víz meghajtású autóról, ami akár egyetlen teli tankkal 1000 kilómétert is megtehet? A NanoFlowcell nevű cég erre a technológiára építve 3 típust hozott létre, egy prototípust, egy fogyasztói változatot és egy sportkocsit. Tesztelését már Európában is jóváhagyták.