Blog
Használtautó vásárlás?
A jó vétel nem mindig a legolcsóbbat jelenti. Az autó állapotához mérik legtöbbször az árat így, ha túl olcsó ahhoz, hogy igaz legyen, ott el kell gondolkozni azon, hogy van valami baja az autónak. De azért van még pár mankó, ami alapján ellenőrizhetjük a kiszemelt kocsit. Íme pár tipp, hogy mire érdemes figyelni.

Amennyiben egy bizonyos típust néztél ki magadnak, érdemes utána járni, hogy milyen hibái lehetnek az autónak (ügyelve az adott kilóméterre). Mik a visszatérő hibák, milyen motorral, váltóval ajánlják vagy épp intenek óva a kiszemelt járgánytól. Ha kinéztük álmaink autóját hívjuk fel a kereskedőt/tulajdonost mert érdemes lehet pár kérdést feltenni kiszemeltünkkel kapcsolatban még megtekintés előtt. Ilyen felmerülő kérdések lehetnek például: Külföldről behozott vagy magyar autóról van szó? Hány tulajdonosa volt? Megvan minden gyári kulcsa? Van vezetett szervízkönyve? Volt fényezve? Össze volt törve? Milyen hibái vannak? Az eladó hajlandó a megvásárlás előtt velünk együtt bevinni az autót egy kijelölt márkaszervízbe átvizsgálásra? Ha utóbbinak nem hajlandó eleget tenni a eladó, érdemes elgondolkozni azon, hogy biztosan mindent elmondott-e az autóról. Továbbá elkérhetjük az autó alvázszámát is, amit többek között a https://www.autodna.hu oldalon ellenőrizhetünk. Amennyiben ezekre a kérdésekre értékelésünk szerint megfelelő válaszokat kaptunk és még mindig tetszik az autó, egyeztessünk időpontot és nézzük meg személyesen is. Első körben az autót érdemes körbejárni. Ha sérülésmentesnek van hirdetve, nagy segítség lehet, ha viszünk magunkkal festékmérőt, így meg tudjuk könnyen állapítani, hogy volt-e fényezve, így kiderülhet, ha sérült az autó. Ha nincs mérőnk, a szemünkre kell hagyatkoznunk. Illesztéseket érdemes ellenőrizni, hogy passzolnak-e, keresni az esetleges színeltéréseket, festékhólyagosodásokat, beázást, rozsdásodást illetve az adott elem tartó csavarjainak kopottságát. Az autó alját, küszöböt, sárvédőt tanácsos szemügyre venni. Nézzük meg a féktárcsák és a betétek állapotát is. Másfél-két milliméternél nagyobb váll a tárcsa szélén és annál vékonyabb kopóréteg a betéten a közeli cserére figyelmeztet. Nem nagy költség. Ajánlatos a motorháztető alá is bekukkantani. Első körben nézzük meg a nívópálcát. Így nem csak az olaj szintjéről, de állapotáról is képet kaphatunk. Nézzük meg az olajbetöltő sapkát is, ha fekete, vagy sötétbarna szín helyett fehér, habos trutyi nyomait látjuk, az nagyon nem jó jel, mert ez az jelenti, hogy hűtővíz folyik az olajba. Itt érdemes mérlegelni, hogy hány éves autót veszünk, ésszerű-e megjavítani, mire fogjuk használni a járművet stb. Keressünk továbbá olajfolyásra utaló nyomokat a motortérben. A legjobb, ha poros és száraz a motortér, mert akkor biztosak lehetünk benne, hogy mosással nem próbálták elfedni hibákat. Ha már itt járunk érdemes ellenőrizni az alvázszámot, hogy egyezik-e a forgalmiban szereplő számmal. Amennyiben még mindig rendben találjuk az autót, vigyük el próbaútra. A legjobb, ha hideg motorral tudjuk indítani. Itt figyelni kell a hangokra, nehezen vagy könnyen indul, füstöl-e vagy sem. Ha rendben van, indulhatunk is. A próbaút során neked kell érezned, hogy hogy tetszik az autó, az elvárásaidnak megfelelt vagy sem. Rángat, hallat furcsa hangokat stb.? Amennyiben az eladó adott rá lehetőséget menjetek el egy kijelölt márkaszervízbe átvizsgálásra. Ott pontosan meg fogják mondani, hogy milyen rejtett hibái vannak az autónak, mikor mit kell cserélni. Ez legtöbbször pár ezer forintba szokott kerülni, de érdemes lehet, ha használt autót veszünk. Itt szeretném megjegyezni, hogy nem létezik hibátlan használt autó. Mindig mérlegelni kell, hogy az autó ára összhangban van-e a korával és a javítási költségekkel. Máris a célegyenesben vagyunk, még egy utolsó dolgot kell ellenőriznünk. Ezek pedig a papírok. Ha magyar papíros autóról van szó, kell a forgalmi és a törzskönyv. Figyeljünk oda, hogy az adásvételi szerződést azzal kössük, akinek a neve a törzskönyvön szerepel. Amennyiben külföldi autóról van szó, ugyanúgy kell lennie törzskönyvnek, forgalminak (csak ezek máshogy fognak kinézni), és még egy vizsgapapírnak is. Az Európai Unión kívül érkezett autók esetében bizonyosodjunk meg arról, hogy rendben vannak-e a vámmal kapcsolatos papírok.


Ha import autó: MatiPro!