Használt és külföldi autó kereső
46 255 autó az adatbázisban
Tekintse meg kínálatunkat, válogasson prémium márkájú, import autóink között!

Audi A3 - VW Golf elegánsan

Átöltöztetett Golfnak is lehetne nevezni az Audi kisebb modelljét. Szerencsére a közös alkatrészek nagy része nem látható.

Az Audi jó ideje méltó ellenfele a Mercedes-Benz-nek és a BMW-nek. Kevesen tudják, hogy ez nem volt mindig így. Hogy a márka fejlődését bemutathassuk, az Audi történetében az 1970-es évekig kell visszamennünk. Az ingolstadti központú vállalat már ekkor is a Volkswagen csoporthoz tartozott, ám pozíciója nem volt túl jó. Az Audi, az Opellel egy színvonalon lévő márkaként, átlagembereknek szóló, átlagos autókat készített. Szó sem volt akkoriban igényességről, jó anyagokról és magas technikai színvonalról. Előfordult, hogy a márka önálló fejlesztéseit használta fel az anyacég, például a bajorok megtervezték az Audi 50-et (1974), amely később Volkswagen Poloként vált igazán ismertté.

A négykarikások első látványos előrehaladását az Audi quattro piacra dobása jelentette (1980) és az, hogy csatlakoztak a rali világbajnoksághoz. Ezt két év múlva követte a szivar alakú, igen jó technikával felszerelt Audi 100-as megjelenése. Ez a típus, szuper áramvonalas formájával, valódi űrautó volt az 1980-as évek elején. Másik különlegessége az volt, hogy négykerék hajtással is meg lehetett vásárolni.
A fent említetteknek köszönhetően, az Audi teljesen megváltoztatta a ralisport arculatát. A személyautók között pedig meghonosították a négykerék hajtást, amit például a ”régi motoros” Subarunak és az AMC-nek nem sikerült elérnie. 1972-ben kezdett a cégnél Ferdinand Piëch, aki az Audi igazgatói székéből, 1993-ban került a VW csoport élére.

Piëch munkásságának köszönhető, hogy az Audi olyan prémium márkává vált, amilyennek manapság ismerjük. Persze a költségcsökkentés, a gazdaságos gyártás, a rendszerben gondolkodás is Piëch nevéhez fűződik. Ehhez a szemlélethez jól illett az Audi kínálatának lefelé bővítése. A megoldást a VW Bogarat leváltó Golf adta, amely a kompakt osztály királyának tekinthető.

Az A3 első generációját 1996-tól 2003-ig gyártották. Az idők folyamán teljes modellcsaláddá nőtte ki magát, ahol minden vásárló megtalálhatta a neki tetsző darabot. Így például a háziasszony, aki a minimálisan motorizált alapmodellre vágyott, vagy az, aki a takarékos dízelre áhítozott. Persze extrább, többet nyújtó verziók is elérhetőek, hiszen ott a nyitott kivitel, a sportos S3 vagy az annál is sportosabb RS3.

Az A3 legfrissebb darabja nemrég debütált, tehát nemsokára megérkeznek a Matripróhoz az első komolyabb értékvesztésen átesett példányok.

A legújabb kivitelt Type 8Y belső kódon kell keresni, melynek bemutatóját az elmaradt Genfi Autószalon helyett, online tartották. Ennek a generációnak a műszaki alapjai közösek a VW Golf VIII-éval, az aktuális Seat Leonnal és a friss Škoda Octaviával. Az újdonság 380 literes csomagtartóval rendelkezik, mely a hátsó ülések lehajtása után 1,200 liternyi csomagot tud elnyelni. A legújabb A3 ötajtós karosszériáján (Sportback) sokat dolgoztak a szélcsatornában, mert az autó légellenállása igen csekély. Az újdonság hossza 30 milliméterrel múlja felül az elődjét, így már 4.34 méteres.

A motoroknál a belépő szintet a háromhengeres, egyliteres turbómotor képviseli (110LE). Ezt az 1.5 literes, turbós négyhengeres követi, amely 150 lóerős. Természetesen érkezik az S3, amelybe kétliteres turbómotor kerül majd. Elviekben nem lesz a környezetvédelem áldozata az RS3, amely közel 400 lóerőt fog teljesíteni. A hírek szerint a sport modellbe a megszokott, igen jó hangú öthengerest szerelik és elérhető lesz kézi kapcsolású váltóval is.
Szinte mindegyik motor megkapja a 48 voltos lágy hibrid rendszert, amellyel még takarékosabban fognak üzemelni. A kormány mögött lévő teljesen digitális műszerfal 10.25 és 12.3 colos lehet, központi műszeregysége pedig 10.1 colos méretű.

A közeljövőbe tekintés helyett, most arra a típusra térünk rá, amely megelőzte a legfrissebb A3-mat. A minket érdeklő generáció a harmadik, ezt a szériát 8 V-vel jelölik. A 8V premierjét a 2012-es Genfi Autószalonon tartották.

Ez a modell arról híresült el, hogy ez volt az első Audi, amely a VW egységesített padlólemezére épült (MQB). Ezért az autó előállítása - a rengeteg közös alkatrésznek köszönhetően - igen gazdaságos volt. Az A3 külsejének tervezését Dany Garand felügyelte, a magyar rendőrség kötelékébe is bekerült lépcsőhátúét pedig, Markus Gleitz rajzolta. Ez a széria elérhető volt a nyitott (kabriolet) mellett három-, négy- és ötajtós karosszériával is. A váltók között találni hatsebességes kézi kapcsolásút, ami pótolható hagyományos automatával és a hétsebességes, dupla-kuplungos automatával is.

A korszerű műszaki alapok növekedést hoztak. Az A3 Sportback tengelytávja 58 milliméterrel, a hossza pedig 35 milliméterrel múlta felül az elődjét. A Sportback változat az ötajtós, csapott hátú, a szedán pedig a négyajtós.         

A belépő szintet sokáig az Audi A3 1.2 TFSI jelentette, ahol 105 lóerő és 175 Nm ”szaggatta” az aszfaltot. 2016-ban megjelent az Audi A3 1.0 TFSI, ahol az egyliteres háromhengeresből 116 lóerőt és 200 Nm-t préseltek ki. Az Audi A3 1.4 TFSI-nél már 125/150 lóerőt és 200/250 Nm-t mutat a táblázat. Az Audi A3 1.5 TFSI típusjel mögött 150 lóerő, 250 Nm és 1.5-ös turbó motor található. Ez a friss fejlesztésű motor 8.2 másodperces százra gyorsulást eredményezett.      

Az első dinamikusabb Audi A3-mat az 1.8 TFSI jelenti, ahol 180 lóerő és 250 Nm mozgatja az autót. Az Audi A3 2.0 TFSI viszont már 220 lóerőt és 350 Nm-t teljesít. A sportosság fokozódik, mert az Audi S3 300 vagy 310 lóerőt és 380 Nm-t produkál.
A valódi takarékosságot az 1.6 TDI hozza el, ahol 105 lóerőt és 230 Nm-t találunk, a ráncfelvarrást követően pedig már 115 lóerőt és 350 Nm-t produkál ez az erőmű. A kétliteres dízelek 150/184 lóerőt és 320/380 Nm nyomatékot tudnak. (Az egy motorhoz tartozó többféle adat azt jelenti, hogy a típus életútja alatt ezekkel a teljesítményekkel volt elérhető.)

A szóban forgó Audi A3 generáció ráncfelvarrása 2017-ben történt. Ekkor már elérhetővé vált az A8-ban és az R8-ban használt Matrix LED fényszóró is. Ez az A3 változat könnyen megismerhető az átváltozott LED-es menetfényről.      

Pár sorban mindenképp említést kell tennünk a típus magyarországi gyökereiről. Az A3-mas összeszerelése 2001-ben indult Győrben, ahol nem csak az A3 gördült le a szalagokról, hanem a sportos S3 is. 2007-ben startolt az A3 Cabriolet gyártása, rá négy évre pedig a széria csúcsmodellje, az RS3 is Győrből indult a világ minden tájára.

Az A3 kínálatában több olyan műszaki csemege is található, amely felkeltheti a technika iránt fogékony vásárlók érdeklődését. A kabriolettől pedig a hölgyek gyengülnek el.
A műszaki csemegéket egy igazi különlegességgel kezdjük. 2014-ben debütált a földgázzal is működő A3 g-tron, amely igazán Nyugat-Európában népszerű típus. A gyárilag gázzal is üzemelő Audi születése, a VW vállalatcsoport azon törekvésének köszönhető, hogy a VW jó szén-dioxid kibocsátás csökkentő megoldásnak tartja a földgáz üzemet (CNG). A felénk még gyerekcipőben járó kúthálózat tőlünk nyugatabbra nagyságrendekkel jobban elterjedt. Akinek esetleg földgázkút található a környezetében, annak érdemes elgondolkodnia a használt A3 g-tron beszerzésén.

A Volkswagen Golf GTE és a Passat GTE modellekben kipróbált, tölthető hibrid technika került az Audi A3 e-tron motorházába. A hagyományos hajtást az 1.4 literes TSI motor képviseli (150 LE/ 249 Nm). Az áramot 8.8 kWh teljesítményű akkumulátorban tárolják, a villanymotor pedig 102 lóerős. A 7.6 másodperc alatt százra gyorsuló A3 e-tronnak 50 kilométeres az elektromos hatótávolsága. Ebből a zöld típusból 2015 végéig 12,994 darabot adtak el, az USA-ban viszont mindössze 45 darabot értékesítettek.

Főoldal az Audi A3 aloldalról

Ha import autó: MatiPro!