Használt és külföldi autó kereső
44 944 autó az adatbázisban
Tekintse meg kínálatunkat, válogasson prémium márkájú, import autóink között!

BMW 3-as sorozat - A legjobban vágyott BMW

A bajorok hármas szériája minden téren az arany középutat képviseli. Ezért az 1975 óta piacon lévő hármas sorozat, talán a legjobban vágyott BMW. A néhány éves, már értéküket vesztett példányok pedig igen kívánatos darabok.


Aki járatos a kék-fehér márka történelmében, az bizonyára emlékszik a 02-es szériára (1966-1977). A cápa orrú nulla kettes végleges búcsúja előtt lépett színre az első hármas sorozat (1975), ennek a típusnak az 1610 milliméteres szélessége mókás manapság, a hossza viszont majdnem megegyezik a jelenlegi kivitellel (4508 mm). Az előnyei között ott a valamivel 1000 kiló fölötti tömege, ami a hathengeres motorral párosítva igen bizalom gerjesztőnek néz ki, még manapság is.


Számunkra a néhány éves példányok az érdekesek, mert itt már megtörtént az első tulajdonosnál, az első komolyabb értékvesztés. Ezért csak a hármas széria két utolsó generációjának a bemutatásával foglalkoznunk: a 2018-ban leleplezett és a jelenleg is futó G20-as sorozattal. A másik típus az elődje, az F30-as, amelyet 2011 és 2019 között gyártottak.


A pontosság kedvéért: az F30-as kóddal, csak a limuzin és négyajtós nevekkel illetett karosszériájú hármast jelölik. Az 2012-es Genfi Autószalonon megjelent kombi - azaz a BMW szlengjében a Touring - az F31-es néven fut. A karosszéria kivitelek persze már akkoriban sem álltak meg ennél a két változatnál. Az F34-es jelölés a 200 milliméterrel hosszabb és 110 milliméterrel nagyobb tengelytávú Gran Turismót jelöli, ami 79 mm-rel magasabb a többinél. A leghosszabb hármassal felénk nem találkozni, mert direkt a kínai piacra tervezték az LWB-vel jelölt kivitelt, amely 4,734 méter hosszú. Különlegessége, hogy hátsó lábtere igen nagy, ezért Kínában gyakran sofőrrel használják.

A négyes széria megszületésével kikerült a hármas karosszéria változatai közül a kupé és a nyitható tetejű kivitel. Az F30-as sorozatot Christopher Weil álmodta meg, a kombinak a formájáért pedig Michael de Bono volt a felelős.


Ez a széria azzal írta be magát a bajorok történelmébe, hogy ebbe a generációba került be elsőként három hengeres motor, amit a Minikben is használnak. Erről a verzióról kevés tesztet olvasni, mert az újságokban jobban mutatnak az erősebb típusok próbái. A másik újdonság, hogy két elektromos motorral szerelt kivitelt is piacra dobtak. De ezekről később.


Nem véletlen, hogy távol-keleti prémium márkák értékesítési adatai olyanok, amilyenek. A németek mindent lefedő karosszéria és motor választékával nem nagyon tudnak mit kezdeni. Váltók terén kettő darab kézi kapcsolásút találni a kínálatban, mindegyiket a német Gertag, a BMW házi váltó beszállítója készíti. Az automaták terén a műfaj legjobbjával dolgoznak, a szintén bajor ZF-el. Ők a különféle teljesítményű hármasokhoz, háromféle váltót szállítanak.


Kevesen tudják, hogy az F30-as szériát az egész pályafutása alatt rengeteg helyen gyártották. Felénk legközelebb Dingolfing és Regensburg található. Dél-Afrika, Brazília és Kína már annyira nem újdonság: mind három helyen régebb óta üzemeltetnek gyárat a kék-fehérek. A meglepő, hogy Egyiptomban, Malajziában, Indonéziában és Oroszországban is készültek hármas BMW-k. Annyira nem kell megijedni: az utóbbi állomásokon az oda szállított, előre szerelt csomagok segítségével ”gyártottak” autókat. Ezt inkább összerakásnak lehetne mondani, közelébe sincs a felénk épülő BMW gyárban történő, aprólékos munkának.


A bőséges karosszéria választék mellett, a széles motor kínálat is a hármas sorozat mellett szól. Itt mindenki megtalálhatja a neki tetsző kivitelt. Legyen szó arról, akit csak a presztizs érdekel és az lebeg a szeme előtt, hogy kék-fehér jelvény legyen az autón. S nem fontos neki a motor teljesítmény, csak a külsőségek. A másik végletet azok jelentik, akik nem adják lentebb a hat hengernél vagy a két turbónál. A lényeg, hogy legyen erő a gépben.


A motor kínálat ismertetésénél ketté kell szelni a felsorolást. Az első szakaszt a 2016 ősze előtti korszak jelenti, azaz a megszokott modell ciklus közepén történő ráncfelvarrás előtti időszak.

A benzin üzemű motorokból hatot találni. A belépő szintet a 316i-ben használt, 136 lóerőt és 220 Nm-t tudó 1,6-os szívó négyhengeres jelenti. Fölötte már a kétliteresek találhatók, itt a teljesítmény skála 170 lóerőtől, egészen 245-ig terjed. A hathengerest (335i) persze már ekkor is turbófeltöltéssel látták el, így teljesített 306 lóerőt és 400 Nm-t.


Elektromos fronton is újított a BMW, az első ilyen darab az ActiveHybrid 3 jelzéssel került az utcára. Ebben a 450 Nm-t és 340 lóerőt tudott a 3 literes erőművel párosított villanymotor. A lóerőszám jól mutatja, hogy a történet itt nem a Toyota Prius szintű takarékosságról, hanem a valódi látszat zöldségről szól. Amitől jobban megy az autó… Erről tanúskodik az amerikai környezetvédelmi hivatal (EPA), valós fogyasztást jól tükröző mérése is, amely 8,4 literes átlagot ír a típus neve mellé. A tölthető hibrid valamivel 30 kilométer feletti elektromos hatótávot produkál.


Dízelek terén szintén széles a skála, mert hétféle gázolajjal működőt találni a kínálatban. Megtalálható ebben a szériában a kigyulladós motorként is elhíresült kétliteres dízel, amely a hármas és az ötös sorozatban is jó pár autó tűzhaláláért felelős. Szerencsére a gyár átvizsgálást rendelt el a témában, a kétliteres dízel vásárlása esetén ennek érdemes utána járni. Amit tudni kell róla, hogy a 2011. augusztus és 2017. augusztus között gyártott, N47D20 motorkódú, kétliteres dízelek a problémás erőművek.


Dízeleknél a ráncfelvarrás előtt a belépő szintet a 316d jelentette, amely 116 lóerőt és 260 Nm-t tudó, négyhengeressel került forgalomba. A 318d-ben ugyan ez a motor már 143 lovat és 320 Nm-t tudott. A legendás 320d jelzés alatt 184 lóerőt és 380 Nm-t találni, a dupla turbós 325d-ben a négyhengeres pedig 218 lóerővel és 450 Nm-t repítette az autót. A csúcsot persze a 258 és 313 lovas, 560 és 630 Nm-t tudó hathengeresek jelentették.


A 2016-os ráncfelvarrásnál a dízelek teljesítményei javultak pár lóerőt, a nagyobb változás a hibrid kivitelnél és a belépő benzines modellnél történt. Megérkezett az 1,5 literes, turbós motor, ami az elődjéhez hasonlóan 115 lóerőt és 220 Nm-t teljesített. Csak itt a könnyű, háromhengeres motor található a géptető alatt…

A másik nagy változást a 330e iPerformance megjelenése okozta, itt már a több teljesítményben használt turbós, kétliterest párosították a 90 lóerős villanymotorral. Így a sofőr rendelkezésére áll 256 lóerő és 420 Nm.


A jelenleg is futó kivitel 2019 márciusában került gyártásba. A fanatikusok által sokat emlegetett modell kódja G20, a kombi kivitelnél pedig G21. Az új széria átlagban 55 kilóval könnyebb a kifutott F30-as sorozatnál, a súlycsökkentés dicséretes, mert közben a limuzin 85 milliméterrel hosszabbá vált, szélességben pedig 16 mm a növekedés.

A takarékosságra törekvők már nem csak a dízelekre figyelnek, hanem a 330e-re is. Ennek a típusnak a motorházában kétliteres turbómotor lapul, ami a villanymotorral kombinálva 420 Nm-t és 252 lóerőt teljesít. Mivel tölthető hibridről van szó, így tölteni kell az autót, hogy kijöjjön a 66 kilométeres elektromos hatótávolság. Ez az ára a zöld rendszámnak és a százra 6 másodperces gyorsulásnak. Ez a típus leginkább a városban sokat járók kedvence, mert ilyen körülmények között este és napközben könnyen lehet tölteni. Hosszabb távú utakra jobb a takarékosabb dízel, amit nem kell ”állandóan” árammal tölteni, hogy keveset fogyasszon.


A benzin motoroknál a kétliteres van kínálatban, négyféle teljesítmény szinttel. A belépőt a 156 lóerős jelenti, a csúcsot pedig a 382 lóerőt és 500 Nm-t tudó változat a 330i-ben.

Dízeleknél három lóerőszámmal kínálják a kétliteres motort, az alapot a 122 lovas jelenti, a csúcsot a 190 lóerős, ami kereken 400 Nm-t teljesít. A hathengeres 580 Nm-rel és 265 lóerővel indul, a dupla turbósnál már 340 lóerő és 700 Nm szabadul rá a kerekekre. Minkét generációnál alap a hátsó hajtás, és persze elérhető az egyre divatosabb 4x4-es hajtás is.

 

 

Ha import autó: MatiPro!