Használt és külföldi autó kereső
2 955 autó az adatbázisban
Tekintse meg kínálatunkat, válogasson prémium márkájú, import autóink között!

BMW 4-es sorozat - A kívánatos rétegautók

A BMW néhány éve leválasztotta a négyajtós modellektől a különlegesebb karosszéria változatokat. Ennek köszönhetjük a négyes sorozat létrejöttét.

A bajor gyártó négyes sorozata tökéletes példa arra, hogy miért nehéz a dolga a japán (Acura, Infiniti, Lexus), a koreai (Genesis) és az amerikai (Cadillac, Lincoln) prémium márkáknak. A német gyártók egyik fegyvere, hogy szinte minden létező karosszéria változatban kínálják az autóikat. Ez a széles választék komoly előnyt biztosít a számukra.

Ha ez nem lenne elég, akkor erre rájönnek a limitált kiadású modellek, a sportosnak látszó, de gyengébb motorral is megvásárolható látványos autók. Ezek kívülről majdnem ugyanúgy néznek ki, mint a 300 lóerős négyes sorozatú BMW-k, de náluk jóval gyengébbek.

Ezzel a széles kínálattal gyakorlatilag minden vevő igényét ki tudják elégíteni. Tehát az is megtalálja a járművét, aki a sportos, hátsóhajtású 440i-ben gondolkodik, mert él-hal a száguldásért, a lóerőkért és a jó motorhangért. A skála másik részén lévő vásárló is örömmel távozik a szalonból, mert neki elég a 418i 136 lóereje, a BMW jel az autón és a dögös forma.

Tehát, aki kevesebbet akar vagy tud költeni, az maradhat a Minikben is használt, három hengeres turbómotoros kivitelnél. A belépő motorral szerelt modellek persze távol állnak a bajorok sportos imázsától, de a látszatot jól megadják, főleg ha típusjelzés nélkül rendelik meg őket.

A fentebb kifejtett egész pályás letámadás szerencsére működik és hozza az eredményeket: a kifutófélben lévő négyes sorozat 2013-2018 között 662,996 darab példányban kelt el. Ez ragyogó teljesítmény egy rétegmodelleket felvonultató szériától.

Hogy egyből a használt darabok felé tereljük az olvasót: nagy valószínűséggel ez lesz az utolsó, esztétikus orrú négyes széria. A merész megjegyzés onnan eredeztethető, hogy a 2020-2021-ben érkező utódaik, valószínűleg az X7-nél bevezetett, az autó nagyságához képest túlzott méretű vesékkel fognak forgalomba kerülni. Ez a forma, a kínai és az ázsiai piac kivételével, mindenhol rendesen kiverte a biztosítékot. A BMW - a nyilatkozatok alapján - nagyon ragaszkodik a terveihez. Szerencsére itt a 3d-s nyomtatás és a tuningipar is gyorsan rá tud állni az esztétikusabb hűtőrács és a kiegészítő karosszéria elemek készítésére.

Konkrétumok nélkül, azért még ne fessük teljesen feketére a jövőt. Hátha változnak a dolgok a háttérben.

Az első négyes széria 2013-ban mutatkozott be tanulmány formájában.

Az F32 néven futó kupéról a 2013-as Frankfurti Autószalonon, azaz, az IAA-n hullott le a lepel. Utána gyorsan átvitték az újdonságot Japánba, ahol - a szintén páratlan években rendezett - Tokió Motor Show-n is bemutatták.

A nyitott kivitelnek a leleplezése hozzáillő környezetben, a Genfi Autószalonon történt (2014), amit követett a New York-i Motor Show. A Gran Coupé (F34) zárta a sort, így vált három tagúvá a négyes család, ami így már teljesen elhatárolódott a hármastól.

A Nicolas Huet által tervezett autók, ugyanazon a technikán alapulnak és hasonló motorkínálattal rendelkeznek, mint a hármas széria limuzinja és kombija. A kupé tengelytávolsága 50 mm-rel növekedett az elődéhez képest. Az autó hossza 44 mm-rel haladja meg a kifutó kivitelt, amelyet az E92-es belső kódról is be lehet azonosítani. Az újdonság szélességben is túlnőtt az elődön: ezen a téren 31 mm-rel mutat többet a centi. A négyajtós kupé praktikusságban meglepően jó: ha lehajtják a hátsó üléseket, akkor 1,300 literes tér keletkezik. Ahhoz képest, hogy életstílus autóról beszélünk, ez nem rossz érték. A kupénál a csomagtartó alaphelyzetben 445 literes. A kabrioletnél látszik, hogy az összecsukható kemény-tető ”eszi” a teret, mert 220 és 370 liter lehet a csomagtér nagysága. A másik hátulütője ennek a változatnak a tömeg. Az erősítések és a kemény-tető párosa a 420i típust 1,790 kilósra hizlalta fel.

A megoldás a praktikusság és a szépség keresztezésére a Gran Coupé. A négyajtós hátuljában alapállapotban 480 literes a csomagtér, lehajtott üléseknél pedig a fentebb említett értékre bővül.

A 2017. januári gyártástól lehet ránc-felvarrottnak tekinteni a négyes sorozatot. Ezt a műveletet a típus élettartamának a felénél hajtják végre. A face lift kifejezés mellett alkalmazzák még az LCI rövidítést is. Ez a Life Cycle Impulse, amit talán életciklus impulzusnak, ösztönzésnek lehetne fordítani.

Ekkor érkeznek az új külső színek és frissül a kárpit választék. Kívül azokat az elemeket cserélik le, amelyek műanyagból készültek, ezért leginkább csak az első és a hátsó lökhárítók változnak, vagy a lámpák módosulnak finoman. Az első négyes széria változtatásánál alaposan bővítették az M Performance elemek számát, így az önzáró differenciáltól kezdve sok érdekes, de inkább látványos elemből lehetett válogatni. Ez is a módja annak, hogy miként költse el a vásárló az autó árát vagy annak a felét extrákra.

A négyes sorozatban a belépő szintet a típusjelzés nélkül is kérhető 418i jelenti. Itt 136 lóerőt tudó, három henger mozgatja az autót, ami mindegyik karosszéria változatban sportosnak néz ki. A benzinesek vonalán haladva tovább, a 420i következik. Itt szerencsére már kétliteres motor található a gépháztető alatt, ami az autó pályafutása alatt végig 184 lóerőt és 270 Nm-t teljesített.

Hasonlóan kétliteres turbómotort rejt a 428i, amely ezen típusjelzés mögött már 245 lóerőt és 350 Nm-t tudott. A ráncfelvarrást követően ez a típus eltűnt, helyét a jobban hangzó 430i váltotta, a lovak száma 252-re nőtt, miközben a nyomaték maradt a régi érték.

A hathengeres erőművek azonos teljesítménnyel vitték végig az egész modellciklust. A kisebb teljesítményű hathengerest 306 lóerővel és 400 Nm-rel, a 435i típusnév alatt kell keresni. Aki a legerősebb négyes szériás BMW-t akarja, annak a 440i javasolt: a százra 4.6 mp alatt gyorsuló autót 326 lóerő és 450 Nm mozgatja.

A dízelmotoros szekció természetesen nyomatékban jóval jobb, a 435d-nél 630 Nm áll a sofőr rendelkezésére, amihez 313 lóerő tartozik. Itt 4.7 másodperces százra gyorsulással lehet számolni. Egy szinttel alatta ott a 430d, amely a három literes, sorhatos motorból 258 lóerőt és 560 Nm-t hoz ki. Egy szinttel lentebb már a két turbóval ellátott, két literes dízelt találni, amely a 425d típusjelzés alatt a ráncfelvarrásig 218 lóerőt tudott. Utána a változatlan nyomaték mellé már 224 lóerőt írtak.

A 420d a következőképpen alakult: a kezdeti 184 lóerő és 380 Nm, kerek 190 lóerővel és 400 Nm-rel búcsúzott. Belépő modellnek Európában szerencsésebb volt a 418d-t választani, mint a benzines, három hengerest. A széria első szakaszában 300 Nm vitte előre az autót, amihez 143 lóerő társult. Ezek az értékek a ráncok eltávolítása után 150-re és 320-ra módosultak.

Befejezés előtt még pár sort mindenképpen kell szentelni az M4-nek, ami ebben a generációban született. Az 1986-ban útjára indult M3-as, a kezdeti 2.3 literes motorjával vált világhírűvé és kategória alapítóvá. Ez a típus a sportosságának köszönhette a karrierjét és azt, hogy az évtizedek alatt valódi ikonná vált.

A BMW maradt az M4 bevezetésénél is a bejáratott úton, tehát később lépett színre a sportmodell, mint a széria többi darabja. Az első M4-et az F82 és F83 gyári kódok alatt találni, az F82-es persze a kupé. A lóerőszám az évek folyamán csak a limitál szériáknál növekedett, végig 431 lóerővel és a 450 Nm-rel lehet számolni.

Ez az a liga, amely a sofőrjéről igen nagy önuralmat és komoly vezetési képességet feltételez. A kezdetben 4.1 másodperces gyorsulás 3.8 másodpercre csökkent. Mégsem ez az izgalmas, mert ennél egy átlagos Tesla is fürgébb. Ami igazán pazar, az a 0-ról 160-ra szökkenés ideje. Ehhez mindössze 8.6 másodperc szükséges, ennyi idő alatt éri el a százat egy sportosabb családi autó. Ez mutatja meg igazán az M4 sebességét és veszélyességét. Persze az M4 zsenialitásához hozzátartozik, hogy a teljesítményhez igazították a fékeket és az autó minden porcikáját.

A bajorok négyes sorozatának gyártása végig német földön történt, a kupé a müncheni üzemben készült. A másik két modellen Dingolfing és Regensburg osztozott.

 

Ha import autó: MatiPro!