A Tesla Model 3 többet tud, mint az Audi A4, a BMW 3-as sorozata és a Mercedes C-osztály
A Tesla valóban csak a jövő drága álma lehet?! Nem! A Model 3 hasonló árfekvésben található, mint az Audi A4, a BMW 3-as sorozata és a Mercedes C-osztály. Ezeknél azonban sokkal többet tud: a jövőt hozza el a mindennapokba.
A Tesla Model 3 jelenlegi alapváltozata szakít a "Standard Range Plus" elnevezéssel. Ezzel témánál is vagyunk: hatótávolság. Ha egy baráti társaságban a Tesláról vagy más elektromos autóról beszélgetnek, szinte biztos, hogy a hatótávolság szóba kerül. Sokan elfelejtik, hogy az elektromos autó töltése nem csupán az otthoni elektromos csatlakozóról lehetséges, hanem útközben is. A töltés helyszíne az elektromos töltőpontok és a márka saját gyors töltőállomásai (Supercharger). Ezzel meg is érkeztünk a Tesla Model 3 futurisztikus világába. Az amerikai gyártó középkategóriájú modellje már több, mint egy éve Németországban is elérhető.
A hatótávolságtól való félelem teljesen alaptalan
A Matipro csapata letesztelte: a Model 3 kiegyensúlyozott vezetési stílusban, legalább 400 kilométer megtételére képes. Ez azonban nem korlátozza az utazási távolságot, csupán az egyes non-stop szakaszok hosszát. Aki például a Dániához közeli, észak-németországi Flensburgból akar az osztrák határhoz közeli Füssenbe utazni (kb. 1,000 km), annak csak annyi a dolga, hogy beírja a navigációs rendszerbe a célállomást és már indulhat is. A rendszer kiszámítja (a sofőr vezetési stílusát ismerve), hogy melyik pihenőhelyen kell megállni és mennyi ideig kell az autót tölteni. (A rendszer a töltések időtartamát természetesen beleszámítja az érkezési időbe.)
Az útvonaltervezés az óriási méretű érintőképernyőn jelenik meg. Ha véletlenül elmulasztunk egy töltőállomást, akkor sincs ok az aggodalomra, hiszen a töltőhálózat sűrű és a töltőpontok folyamatosan bővülnek. A parkolást követően, a kábelt a bal oldali hátsó lámpához visszük, ahol a töltőfedél „varázsszóra” nyílik. Pofonegyszerűen csatlakoztatjuk a kábelt és már mehetünk is kávézni. Ennyi az egész! Általában, 15 perc alatt az akkumulátor körülbelül kétharmadnyi töltöttségi szintet ér el. A fizetés automatikusan történik, a tárolt hitelkártyaszám felhasználásával, hasonlóan az okostelefonok fizetési alkalmazásaihoz.
A felhasznált energia mennyisége és az összeg megjelenik a központi kijelzőn. Az egész folyamat egyszerűen és gördülékenyen zajlik, így hosszabb utakra is nyugodtan vállalkozhatunk, hiszen a töltés sohasem fog gondot jelenteni. A gyári hatótávolsági adatok 120-130 km/h tempónál könnyen betarthatóak. Egyedül a hideg időben történő fűtés használat csökkenti a hatótávot, kb. 50 kilométerrel.
Kezelhetőség: jól átgondolt és radikálisan leegyszerűsített
Tekintsünk el most az elektromos autóktól való idegenkedéstől és vessünk egy pillantást a Model 3-ra. Külseje nem nevezhető különlegesnek, egy átlagos kinézetű, középkategóriájú limuzin. Szokatlan a hűtőrács nélküliség és az áramvonalasság. Ha viszont részleteiben nézzük, akkor megállapíthatjuk, hogy a legkorszerűbb megoldásokkal szerelték fel.
Azonnal „megérinti” a sofőrt az utastér egyszerűsége, mert a kormányon, a pedálokon és az automata váltó karján kívül (mint a Mercedes kormányoszlopán) más kezelőszerv nincs. Azaz mégis, mert két beállítótárcsa található a kormánykeréken és egy nagy érintőképernyő a műszerfal közepén.
Ez a radikálisan csökkentett kezelési módszer nagyon jól átgondolt. Ha szeretnénk beállítani a külső tükröket, egyszerűen megérintjük a kijelzőn a tükör gombot és beállítjuk azokat a kormánykeréken lévő tárcsáival. Ugyanez vonatkozik magára a kormánykerék beállításra is. Meglepően jól funkcionál a leegyszerűsített „klasszikus műszerezettség”: az óriás képernyő bal felső sarkában mindig a sebességmérő és a legfontosabb vezérlőfunkciók vannak feltüntetve.
Ezen kívül, a vezetés ideje alatt megjelenik a képernyőn az aktuális úthálózat vázlata és az autó közelében lévő járművek képe, valós időben. A nagyfokú áttekinthetőség a Model 3-ban elhelyezett nyolc kamerának köszönhető. Az említett technika teszi lehetővé az Autopilot funkció működését, ám ez Németországban a nem megfelelő jogi háttér következtében (még) nem aktiválható. A képernyő többi része elég nagy ahhoz, hogy a vezérlőelemeket kisebb ablakokban jelenítse meg anélkül, hogy más, hasznos információkat el-, illetve kitakarna.
Ezen felül, a pohártartók és a kartámaszok használaton kívül, becsukott állapotban, belesimulnak a középkonzolba. Az előlap vezérlőként szolgál a hitelkártya kulcshoz, amely hozzáférést és indítást biztosít, ha az okostelefon nincs erre beállítva. Ezt a funkciót nem tudtuk kipróbálni, mivel a Tesla csak a valódi járműtulajdonosoknak nyitja meg a számlákat. A konzol burkolata alatt rengeteg hely áll rendelkezésre a mobiltelefonoknak és a személyes tárgyaknak.
Modell |
||
"Standard Range Plus” |
Maximális hatótávolság |
|
Motor |
1 elektromos motor |
2 elektromos motor |
Sebességváltó típusa |
egyfokozatú |
egyfokozatú |
kW (LE) 1/min |
190 (258) / 1 |
340 (460) / 1 |
Nm 1/min |
375 / 1 |
630 / 1 |
Csúcssebesség/ |
225 km/h |
233 km/h |
0–100 km/h |
5,6 s |
4,6 s |
Fogyasztás (WLTP) |
14,3 kWh |
16 kWh |
Hatótávolság (WLTP) |
409 kilométer |
560 kilométer |
égéstermék CO2 • EU-szabvány |
0 g/km • nincs |
0 g/km • nincs |
Alapár |
43,390 Euro |
51,390 Euro |
Értékelés |
Az alapja olyan, mint egy BMW 330i, valójában ennél nincs is többre szükség. Az elülső motoregység nélkül a Model 3 a legkönnyebb változat. |
Brutális gyorsulás sebességváltás nélkül: ezt érdemes átélni. Figyelmeztesse az „anyósülés” utasát, különben a hatalmas gyorsulástól még nyaki fájdalma lehet! |
|
|
|
Az alapkivitelű Tesla Model 3-ban vegán bőrüléseken foglalunk helyet. Az igazán trendi és jól hangzó kifejezés mesterséges anyagokból készült bőrt jelent, azaz műbőrt. Ez a gyakorlatban kiváló minőségű ülést jelent, amelyben nem lehet izzadni. A problémát az alapkivitelű üvegtető jelenti, amely a hátsó ülések fölé is átnyúlik. Elhúzható árnyékoló nem volt az autónkban, így a fülke felmelegedése gyenge pontnak bizonyult. Az általunk tesztelt járműből szinte csak ez hiányzott.
A gyártás indulásakor jelentkező korai típusok főbb problémája, a vezető felőli ajtó rozsdásodásra való hajlama. A kipróbált és alaposan átnézett Tesla Model 3-nál a karosszéria illesztéseknél, az ajtók gumiszigeteléseinél, valamint a díszítőelemeknél nem találtunk összerakási és minőségi problémát.
Vásárlási tippünk rendkívül egyszerű: az alapmodell teljesen megfelelő, az ikermotoros összkerék-meghajtású modell azonban, internetes funkciókat, műholdas térképeket, ködlámpákat és jobb hangrendszert, valamint őrült gyorsulási élményt kínál. Ezen felül a maximális hatótávolsága is dicséretes.