Használt és külföldi autó kereső
3 106 autó az adatbázisban
Tekintse meg kínálatunkat, válogasson prémium márkájú, import autóink között!

Tesla Model S – Az elektromos autó forradalom elindítója

A kaliforniai gyártó második modellje jó hatással volt a hagyományos autógyártókra: alaposan bepörgette az elektromos autó fejlesztéseiket. A Mercedes E osztály konkurens sok éve a piacon található, ezért már használtként is sláger autó.     

A Tesla Motors-t 2003-ban alapította Martin Eberhardt és Marc Tarpening. Eberhardt villamos mérnökként végzett, Tarpening pedig programozást és komputer tudományokat tanult. A két alapító Elon Muskhoz hasonló életúttal rendelkezett: sikeres saját vállalkozást építettek fel a semmiből. Eberhardt például az elektronikus könyvekkel foglalkozó Nuvo Mediát, amelyet miután felfuttatott, eladott. Az ebből befolyó pénzből is alapították a Tesla Motors-t, amely 2017-ől már Tesla Inc. néven kell keresni, mivel már nem csak autókat készítenek.

Elon Musk befektetőként került a céghez, amelynek az első modellje a Lotus Elise alapokon nyugvó Tesla Roadster volt. Az alumínium vázas elektromos sportautó a Lotus-nál készült bérmunkában, az Egyesült Királyságban. Ekkor 2008-at írtunk, egy évvel később leplezték le a Model S-t, amelynek az első példányát 2012. június 22-én adták át a tulajdonosának.

Az új autó a megkezdett fejlesztési iránynak folytatása, ugyanis a kétülésessel is a tehetősebb vevőket célozták meg. A Model S méreteiből következik, hogy kik a konkurensei: a 4970 hosszú autó, 1964 mm széles és 1445 milliméter magas. Ez a méret két kategóriának is veszélyt jelent, egyik liga a Audi A6, BMW 5-ös, Mercedes E osztály csapata, a másik méretosztály a fölöttük lévő Audi A8, BMW 7 és a Mercedes S. A németekkel kifinomultságban, utastér minőségben, egyénre szabhatóságban, kényeztetésben nem veszi fel a versenyt, viszont más téren nagyságrendekkel jobb náluk.

Gazdaságossági vonalon verhetetlen a Tesla Model S. Fenntartani jóval kevesebb pénzből lehet, mint a német prémium trió bármelyik darabját. Több százezer kilométeres futásteljesítményű példányok is elég megbízhatók. Az elektromos hajtás durva futásteljesítményeket bír ki, különösebb meghibásodás nélkül. Futárszolgálatoknál és cégeknél folyamatosan üzemben lévő Model S-ek, ilyen környezetben már millió kilométer fölötti járnak. Szóval ideális taxinak is. A problémás szerviz háttere a hazai hivatalos gyári képviselet elindulásával remélhetőleg megoldódik. A legfőbb izgalmat az alumínium karosszéria javítása okozhatja.        

Az árnyoldalon ott vannak a hátsó ülésekkel egybe épített fejtámlák, ami spórolásnak fogható fel. Aki nem híve a minimál formatervezésnek, az nehezen emészti meg az egyszerű belsőt. A kütyü rajongók viszont nagyon kedvelik az álló, 15 colos, központi kijelzővel szerelt Model S-t. Ez a tervezési filozófia köszön vissza a később érkező modelleken is.

A Google navigáció természetesen kitehető a kormány mögötti folyadék kristályos (LCD) műszerfalra is, így az eltévedés esélye csekély. Az elhúzható üvegtetős kiviteleknél a 185 centi fölötti beülőknek már játszaniuk kell az ülés magassággal és az elhelyezkedéssel, mert a fejtérből pár centit elvesz az utasteret világosabbá és szellősebbé tevő üvegetető. Az elől lévő 150 literes csomagtartó is új - akár a terjedelmes - első ülések között lévő tároló. Meglepő, de a 894, eldöntött hátsó ülésekkel pedig 1795 literes csomagtartóban előfordulhat két pótülés, amiben a menetiránynak háttal foglalhat helyet két gyermek. Így válik hétülésessé az elektromos limuzin.   

A megszokandó dolog, hogy a Tesla tud az autó - azaz a tulajdonos - minden lépéséről. Ugyanis nem csak a navigációhoz szükséges az állandó internetes kapcsolat. Ennek komoly előnye, hogy a tolvajoknál nem népszerű a típus.

A Model S igen fejlett elektronikai háttérrel rendelkezik, ez nem csak annyit jelent, hogy a 2014-ben megjelent Autopilot rendszer autópályán önvezet. A témához tartozik, hogy a 2016 októbere után gyártott autókban már fejlettebb érzékelők, és számítógép segíti a sokat vitatott önvezetést. Ez a funkció nem úgy működik, ahogy sok másik autóból felvett videóban látszik: a vezető alszik a volán mögött és az autó pedig megy magától. Ez komoly felelőtlenség a vezető részéről. Ennek a rendszernek a része a jóval kevesebb figyelmet kapó Autopark, amely tudja a párhuzamos és a merőleges parkolást is, a vezető beavatkozása nélkül. 2017 augusztusától pedig úgy is tud parkolni a Model S, hogy a sofőr nem ül benne. A Sentry mód is ekkor kapott helyet a kocsiban, így a gyárilag elhelyezett kamerák segítségével felvehető az autó rongálás, és más álló helyzetben történő autó körüli mozgás.

Az előbb említett rendszereknek köszönhető a Tesla hatalmas előnye a hagyományos autógyártókkal szemben. Az előny ott található, hogy az önvezető rendszer folyamatosan működik, gyűjti az adatokat, figyeli a sofőr reakcióit a felmerülő forgalmi helyzetekre. Minden egyes autó rendszeres időközönként elküldi a begyűjtött iszonyatos adatmennyiségét a cég szervereire, amelyet mesterséges intelligencia felügyel. Ennek segítségével napról-napra okosabb lesz az Autopilot és a Tesla is … Ezért látszik behozhatatlannak a Tesla technológiai előnye a hagyományos gyártókkal szemben. Ezért teljesen érhető, hogy komolyan tartanak a cégtől és más – a technológiai szektorból - érkező ellenféltől az autógyárak.

A nagyságrendről sokat mond, hogy 2018 év végéig a Tesla, csak a Model S-ből 260 ezer fölötti példányszámban adott el. És ott van még a jóval jobb számokat produkáló Model 3 és az Y szabadidő-autó. Ezekben is az említett adatgyűjtő technológia működik…            

A fentebb vázolt komoly technológiai háttér a Tesla csúcsmodelljének a legnagyobb fegyvere. Az erre mágnesként tapadó vásárlók okozták azt, hogy a hagyományos autógyártóknak is neki ”kellett” állniuk elektromos autókat fejleszteniük. Ugyanis kiderült, hogy lehetséges használható villanyautót a piacra dobni, a dátumokon jól látható, hogy mekkora késést kellett behozniuk. A Model S 2012-es premierje után, kb. 7-8 évvel kerültek széria gyártásba azok a fejlesztések, amiket a kaliforniai gyártó inspirált...

A Modell S karosszéria elemei alatt, rendkívül egyszerű felépítésű technika található. Az autó alapja masszív alumínium vázszerkezet, ebben a kb. 15 centi magas, téglatest alakú helyen találhatók a Panasonic által gyártott, az AA méretű ceruza elemeknél vastagabb akkumulátorok. Ezeket cellákba helyezték, ez a megoldás rendkívül alacsonyra került tömeg középpontot (46 cm) és nagy biztonságot eredményez. A fékrendszer és az elektronika gondoskodik arról, hogy a versenypályás használat ne vagy nagyon kínlódva menjen a Model S-nek. A típus utolsó éveiben lesz kapható a Nürburgring versenypályán sokat tesztelt Plaid kivitel, amely új hajtás és fékrendszerével elviekben partiban lesz a Porsche Taycan legkeményebb kivitelével is.

Az alumínium vázhoz csatlakoznak elől és hátul a vaskos lengőkarok. A hátul vagy mindkét tengelynél elhelyezett villanymotorok mérete is sokat elmond a leadott nyomatékokról. Az erőteljes alumínium elemek pedig gondoskodnak a kiváló törésteszt eredményekről. A jó eredmény eléréséhez az is kellett, hogy a hagyományos motor kikerült az autó elejéből. Így az első struktúra minden elemét arra lehetett használni, hogy elvezesse el az ütközés energiáját. Természetesen nem a Tesla gyárt mindent a limuzinjához, pl. a ZF szállítja az elektromos szervokormányt.

A végére maradt a csemege, amely a közel tíz év alatt gyártott autók motor teljesítményét, nyomatékát és gyorsulását felsorolja. Ezek azok a dolgok, amely igen sok vásárlót hoztak a Teslának, mert azokat a gyorsulásokat tette elérhetővé, amelyet eddig csak jóval drágább szuper sportkocsik produkáltak. Persze ők kanyarokban, hatótávban, hangban és versenypályán is jóval jobban teljesítenek.

A lóerőszámok a következőképpen alakultak az évek folyamán: 388, 470, 476, 525, 525, 772 és 805. A Model S tömege mutatja, hogy ezen a téren felveszi a versenyt a legnagyobb suvokkal: 1961 és 2250 kiló között mozog a limuzin tömege. Nyomaték terén is rendesen el van engedve a zömmel két motoros autó: 441, 601, 658, 660, 1373 Nm szerepel a táblázatban. A ”leggyatrább” százas sprintet az 5,8 másodperces érték jelenti, a legjobbat pedig a 2,6 szekundumos.

A tele ”tankkal” megtehető legnagyobb távolság típusú kihívással sok tulajdonos próbálkozik, a tárgyban az 1080 kilométer a hitelesített rekord. Aki nem ennyire takarékos és lassú vezető, az a legtovább - a legfrissebb - Raven elnevezésű változattal juthat: itt már elérhető a valós 600 kilométeres hatótáv.     

Ha import autó: MatiPro!